Romy Ploeger en Mathieu de Groot
Romy Ploeger en Mathieu de Groot , Zelfredzaamheidsklas en Zorg & Welzijn | esborg

''

Romy en Mathieu zijn allebei 16 jaar, zij zitten in het vierde jaar van praktijkonderwijs op de Esborg. In de derde klas kies je een uitstroomrichting, je kunt kiezen uit: Detail, Techniek/Groen, Zorg & Welzijn, Zelfredzaamheid en Symbiose (mbo). Romy heeft gekozen voor de richting Zelfredzaamheid, tijdens deze richting leer je voor jezelf zorgen: hoe regel je een baan, hoe betaal je de rekeningen etc. Romy wist zelf niet zo goed of ze in een winkel wil werken of de verzorging in wil gaan. De Esborg biedt daarom stages aan

Romy; “op dit moment loop ik stage bij een tweedehandswinkel Het Goed in Roden. Bij Het Goed sta ik in het voorhuis, dat betekent dat ik afreken met de klanten, de winkel inricht en er voor zorg dat de winkel netjes blijft. Ik vind dit erg leuk, door mijn stage weet ik dat ik het liefst in een winkel wil werken na mijn school. De Esborg gaat mij helpen met het vinden van een baan, zodat ik straks gelijk aan het werk kan. “

Mathieu; “ik loop ook stage bij Het Goed, daar sta ik in het achterhuis. In het achterhuis zorg ik ervoor dat spullen die mensen inbrengen gecontroleerd worden. Soms zitten er hele nieuwe spullen tussen of kapotte spullen, de kapotte spullen gebruiken wij niet. We vinden het belangrijk dat er mooie en goede spullen verkocht worden. Ik prijs alles wat er in de winkel staat, zodat mensen weten hoe duur iets is.”

Romy en Mathieu zitten in de leerlingenraad van de Esborg, zij zijn een van de vertegenwoordigers van de leerlingen.

Romy: “één keer in de maand hebben wij een vergadering met de leerlingenraad. De leerlingenraad bestaat uit zes leerlingen uit alle klassen. We mogen alles zelf bedenken en regelen in de leerlingenraad, Wij mogen bijvoorbeeld zelf bedenken hoe het schoolfeest eruit komt te zien. Maar ook in de school mogen wij leuke dingen bedenken, zoals de kantine een kleurtje geven.

Mathieu: “super leuk, de leerlingenraad. Je hebt een klein beetje macht voor wat er in de school gebeurt. Zo hebben wij laatst het schoolplein aangepakt en zijn we bezig met het regelen van een Pannakooi voor op het schoolplein. Daar komt dan veel bij kijken zoals een vergunning aanvragen bij de gemeente. Een docent helpt ons bij de activiteiten die wij als leerlingenraad bedenken. Dat is erg fijn en op deze manier leer je veel.